سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز درباره هوک ماشین

هوک ماشین یک اصطلاح است که اخیرا در بازاریابی و آگهی های فروش مربوط به خودروهای لوکس دیده می شود. اگرچه هوک عقب یک گزینه ساده است، اما بسیاری از افراد کاملاً با ماهیت و نحوه استفاده از آن آشنا نیستند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، با ما همراه باشید تا با هوک ماشین و کاربرد آن آشنا شوید.

برای استعلام قیمت لوازم یدکی ماشین سنگین  و خرید شبرنگ اتوبوس روی لینک کلیک کنید.

هوک خودرو چیست؟

هوک در لغت به معنای قلاب یا چنگک است و در گزینه های ماشین به آن U قلاب تقریباً  شکل گفته می شود که برای کشیدن یا بکسل کردن با قرار دادن آن در پشت یا جلوی خودرو استفاده می شود. اگرچه قلاب‌های افقی که در سپرهای جلو و عقب تقریباً همه خودروها وجود دارند، قلاب نامیده نمی‌شوند، اما هوک یک قلاب عمودی است که معمولاً در وسط سپر یافت می‌شود و به شاسی متصل می‌شود.

هوک ها از استحکام و قدرت بسیار بالاتری نسبت به تسمه‌های بکسل معمولی برخوردارند و معمولاً برای بکسل کردن تریلرها و حتی قایق‌ها استفاده می‌شوند. به همین دلیل عمده استفاده از این قطعه در خودروهای دارای شاسی مستقل مانند پیکاپ های بزرگ و شاسی بلندهای آفرود است اما در برخی کراس اوورها و حتی سدان ها شاهد استفاده از هوک هستیم که شاید چندان کاربردی نباشد.

هوک برقی خودرو چیست

هوک ها قطعه ثابتی در خودروهای قدیمی و به خصوص انواع آفرود هستند و همیشه می توانیم آنها را در عقب یا جلو خودرو ببینیم اما نو و ... خودروهای شهری به دلیل زیبایی استفاده از قلاب های تاشو به عنوان نیرو، هوک برقی نامیده می شوند. خودروهای مجهز به قلاب برقی دارای دکمه ای در صندوق عقب هستند که در صورت لزوم می توان قلاب عقب را باز کرد و پس از استفاده آن را پشت سپر پنهان کرد. از خودروهای مجهز به قلاب برقی در بازار کشورمان می توان به فولکس واگن پاسات، فولکس واگن تیگوان، ولوو XC90 (برخی نسخه ها) و ب ام و X4 (برخی نسخه ها) اشاره کرد.

نحوه کار هوک ماشین

برای استفاده از هوک باید توجه داشته باشید که باید از طناب پلی استری مخصوص با حلقه های فلزی در دو سر استفاده کنید تا به قلاب یا قطعه کشیده شده آسیبی نرسد و استفاده از زنجیر و یا استفاده از طناب معمولی به هیچ وجه توصیه نمی شود. نکته دیگری که هنگام استفاده از قلاب باید به آن توجه کرد، وزن بار یدک شده است که نباید از حداکثر وزن قابل یدک کشی توسط وسیله نقلیه شما (درج شده در دفترچه راهنمای خودرو) تجاوز کند. زیرا حمل بارهای بسیار سنگین حتی در فواصل کوتاه می تواند آسیب جدی به شاسی خودرو وارد کند.

آیا خرید هوک مفید است؟

خرید یا نخریدن خودروی مجهز به قلاب بستگی به نوع خودرو و سبک استفاده شما دارد. قلاب های عقب گزینه های بسیار کاربردی برای استفاده در خارج از جاده، یدک کشی تجهیزات کشاورزی (مانند مخازن اسپری) پشت کامیون های وانت و همچنین گاری های اسب هستند. اما حقیقت این است که در بازار ایران قلاب های برقی در کراس اوورها و سدان های لوکس گزینه های فانتزی محسوب می شوند که چندان کاربردی نیستند. (اگرچه برخی از مالکان از آن به جای گارد عقب استفاده می کنند و آسیب را در تصادف کاهش می دهند، که من توصیه نمی کنم).

سخن اخر

در این مطلب درباره هوک ماشین صحبت کردیم و شما را هوک برقی آشنا نمودیم. همان طور که مطالعه کردید، هوک ماشین می تواند جایگزین خوبی برای بکسل کردن خودرو باشد. این وسیله کار بکسل کردن را بسیار راحت می کند و می تواند بسیار کاربردی باشد. جالب است بدانید که امروزه وجود هوک های برقی در برخی خودروهای لوکس کشورمان می تواند بیش از 50 میلیون تومان به قیمت این خودروها اضافه کند که اصلا منطقی نیست. بنابراین، اگر علاقه زیادی به این گزینه دارید، قبل از خرید با خودتان به این نتیجه برسید: آیا قصد دارید از هوک استفاده کنید یا فقط می خواهید ماشین شما همه گزینه های ممکن را داشته باشد؟