سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع مختلف قالپاق ماشین های سنگین

همانطور که می‌دانید، سرعت ماشین به چرخ‌های آن بستگی دارد. بنابراین مهم است که چگونه از آنها محافظت کنید. تا بتوانید علاوه بر زیبایی چرخ از سیستم داخلی خود نیز مراقبت کنید. خودروسازان برای محافظت از قطعه یک سری قطعات یدکی طراحی و تولید کرده اند که یکی از آنها قالپاق نام دارد. در واقع این ابزار از فلز ساخته شده و برای زیباتر جلوه دادن و محافظت از اجزای داخلی آن به مرکز رینگ چرخ خودرو متصل شده است. در این مقاله قصد دارم شما را با انواع قالپاق ماشین آلات سنگین آشنا کنم. با تهران یکتا مرکز فروش عمده لوازم یدکی ماشین سنگین همراه باشید.

قالپاق خودرو چیست؟

همانطور که اشاره کردم، قالپاق خودرو معمولاً فلزی است و در واقع به عنوان پوششی برای رینگ چرخ خودرو استفاده می شود. این نوع قطعات یدکی، از نمایان شدن پیچ و مهره و اتصالات داخلی رینگ جلوگیری کرده و زیبایی خودرو را دو چندان می کند. علاوه بر این، هنگامی که چرخ های ماشین از یک سوراخ آب گل آلود عبور می کنند. قالپاق مانند یک سپر مانع از ورود این آب به لبه و زنگ زدن پیچ و مهره آن می شود.

بنابراین هرگز نباید ان‌ها را از رینگ جدا کنید. زیرا اینگونه باعث ایجاد خوردگی و سایش سریع در اتصالات داخل چرخ های خودرو می شود. این قطعه می تواند تایر را به رینگ متصل کند و از ورود ذرات و گرد و غبار به داخل آن جلوگیری کند و از کند شدن عملکرد چرخ جلوگیری کند.

مقدمه ای بر قالپاق ماشین سنگین

قالپاق‌های خودرو بر اساس نوع و روش اتصال به انواع مختلفی طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال: اگر بخواهیم آنها را بر اساس جنس تقسیم کنیم، مدل های فلزی و پلاستیکی از معروف ترین آنها هستند که در ادامه به توضیح آن‌ها بطور خلاصه می‌پردازیم:

 آشنایی با قالپاق های پلاستیکی

امروزه علاوه بر فلز، از مواد پلاستیکی و پلیمری مرغوب نیز برای ساخت قالپاق خودرو استفاده می شود. تا زمانی که این ماده از کیفیت خوبی برخوردار باشد، می تواند به اندازه یک قالپاق فلزی بادوام باشد و در برابر خراش و نفوذ رطوبت مقاومت کند و می تواند از قسمت داخلی رینگ در برابر آسیب محافظت کند.

معرفی قالپاق‌های فلزی

قالپاق فلزی همانطور که از نامش پیداست از فلز ساخته شده است و می توان آن را در مرکز رینگ  قرار داد تا از رطوبت، نور خورشید و ذرات معلق محافظت کند. با توجه به جنس این نوع قالپاق، گران‌تر از کاپوت‌های پلاستیکی است و برای خودروهای سنگین‌تر مناسب‌تر است.

اکنون که با انواع قالپاق خودرو بر اساس جنس آشنا شدید، خوب است طبقه بندی آن ها را بر اساس نحوه اتصال آن ها نیز بدانید.

قالپاق پیچ و مهره ای

دلیل نامگذاری این نوع قالپاق این است که باید روی آن پیچ شود تا روی رینگ محکم شود. اما برای اینکه این قالپاق ها نقش روکش و محافظ خود را به خوبی ایفا کنند، باید با توجه به ابعاد رینگ لاستیک خودرو شما طراحی شوند تا پس از پیچ و مهره در جای خود محکم باشند و در حین حرکت خودرو باز نشوند.

 قالپاق گیره‌ای

این مدل قالپاق برای محکم شدن در جای خود نیازی به پیچ ندارد و در طول طراحی خود دارای یک سری شیارها است که به راحتی در داخل رینگ پیچ خورده است. نصب سریع و آسان این نوع قالپاق باعث محبوبیت آن در بین مردم شده و فروش بیشتری نسبت به مدل های دیگر دارد.

 قالپاق مناسب برای ماشین خود را چگونه انتخاب کنید؟

همانطور که گفتیم قالپاق‌های خودرو علاوه بر زیباسازی چرخ های خودرو، از اتصالات داخلی آن ها نیز مراقبت می کنند تا از سایش و خوردگی جلوگیری کنند. بنابراین در هنگام خرید این نوع قطعات یدکی باید به چند مورد توجه کرد.

بعنوان نمونه: اگر وسیله نقلیه سنگینی دارید و مدام در جاده رانندگی می کنید، بهتر است به نوع قالپاقی که می خرید و جنس آن توجه کنید. قالپاق‌های پلاستیکی کمی ضعیف تر از مدل های فلزی کار می کنند. بنابراین، توصیه من به عزیزان این است که برای بهترین عملکرد چرخ های خودروی سنگین خود و محافظت از فضای داخلی آن، حتما از نمونه های فلزی بادوام استفاده کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید سایز چرخ ماشینتان است تا بتوانید با توجه به ابعاد آن قالپاق مورد نظر را خریداری کنید. ناهماهنگی بین اندازه چرخ و رینگ با قالپاق می تواند باعث جدا شدن آن از چرخ و ورود خاک به آن شود.

وزن چرخ نیز می تواند در بهبود عملکرد چرخ موثر باشد اگر لاستیک های خودروی شما سبک هستند، نباید از قالپاق‌های سنگین برای محافظت از آن ها استفاده کنید. زیرا وزن آن باعث کاهش سرعت خودرو می شود.

و در پایان:

همانطور که از ابتدای مقاله می بینیم، چرخ ها یکی از مهم ترین قسمت‌های خودرو به حساب می آیند و اگر از پوشش و قالپاق مناسب از نظر جنس، اندازه و وزن برای محافظت از آن ها استفاده نشود، نه تنها باعث کاهش زیبایی آن ها می شود، بلکه باعث می‌شود با گذشت زمان همه‌ی پیچ‌ و مهره‌ها و اتصالات رینگ دچار فرسایش شده و چرخ‌ها کارایی خود را از دست بدهند. بنابراین، هنگام انتخاب قالپاق باید اطلاعات کافی کسب کنید.